Vliegtuiginterieurs: igus is nooit ver weg - Blog | igus® Nederland

Vliegtuiginterieurs: igus is nooit ver weg

Mark van de Waal | 6 oktober 2025

Het interieur van vliegtuigen is een belangrijk aspect van reizen en gezien het wisselvallige weer in Nederland, is het niet verwonderlijk dat Nederlanders dromen van warmere oorden. Als u het geluk heeft om dit jaar naar het buitenland te gaan, beseft u het misschien niet, maar wanneer u in het vliegtuig zit en droomt van de zon, bent u niet ver verwijderd van igus-producten.

igus staat bekend als fabrikant van kunststof voor bewegende onderdelen. Dit betekent dat we voortdurend betrokken zijn bij het ontwerpen van onderdelen voor vliegtuiginterieurs. We investeren veel tijd en middelen om onze producten te helpen ontwerpen voor verschillende toepassingen binnen deze industrie.

Wanneer u nadenkt over de belangrijkste elementen die vliegtuiginterieurs vereisen, moet u rekening houden met de hoogste prioriteiten. Deze zijn:

  • Gewichtsbesparing
  • Duurzaamheid
  • Smering- en onderhoudsvrij
  • Stille werking
  • Compact ontwerp

Met igus-producten kunnen we al deze elementen bieden en we werken onvermoeibaar door om technische hoogwaardige materialen te blijven ontwikkelen die geschikt zijn voor dergelijke omgevingen.

Waarom igus-producten gebruiken in vliegtuiginterieurs?

igus-producten worden gebruikt in tal van toepassingen binnen het interieur van vliegtuigen, zoals hoofdsteunen, armleuningen en beensteunen. De volgende redenen zijn voorbeelden van waarom igus®-producten bij uitstek geschikt zijn voor vliegtuigonderdelen:

  • Smeringvrij: volledig schone werking en 100% onderhoudsvrij dankzij igus® hoogwaardige polymeren
  • Lichtgewicht: het gebruik van lichtgewicht componenten zoals kunststof, aluminium of koolstof draagt hieraan bij.
  • Stil: igus-glijlagers, lineaire geleidingen en kabelrupsen glijden soepel en vrijwel geruisloos, omdat ze zonder kogels zijn ontworpen.
  • Compact: igus®-producten passen zich aan elke installatieruimte aan … zonder aan functionaliteit in te boeten.
  • Kostenbesparend: goedkoop in vergelijking met metalen tegenhangers en toch zeer goed bestand tegen spanning, waardoor er geen concessies worden gedaan aan de sterkte.

Waar is igus in de cabine te vinden?

Voet- en beensteunen:

onderdelen voor beensteunen.

Wanneer ze volledig zijn uitgeschoven, moeten de voet- en beensteunen een gewicht van 300 lbs kunnen dragen, wat een vrij hoge statische belasting is. Diverse standaard- en op maat gemaakte producten die in deze toepassing worden gebruikt, zijn licht van gewicht en laag in hoogte. Bijvoorbeeld: onze drylin W maat 10 heeft een systeemhoogte van 18 mm en kan in combinatie met een individuele lineaire slede, die slechts ongeveer 30 g weegt, een belasting van meer dan 2000 N dragen. De slede die voornamelijk in dit systeem wordt gebruikt, is onze WJ200UM-01-10-AL en normaal gesproken gebruiken we er 4 per systeem.

Hoofdsteunen:

onderdelen voor hoofdsteunen.

Hoofdsteunen in vliegtuigen vereisen een regelbare wrijving. igus heeft een reeks systemen waarmee we de wrijving kunnen regelen met veren van verschillende sterkte in de sleden. Deze worden afgestemd op de eisen van de klant, zodat u, afhankelijk van wat u nodig hebt, de spanning precies kunt aanpassen aan uw wensen. Idealiter wilt u dat de hoofdsteun op zijn plaats blijft. U moet een evenwicht vinden tussen het op zijn plaats blijven van de hoofdsteun en het niet nodig hebben van te veel kracht om deze in de gewenste positie te krijgen.

➡️Meer producten voor in vliegtuigcabines.

Privacyschermen/scheidingsschermen:

igus heeft een reeks standaard en opnieuw op maat gemaakte tandriemmodules en spindelmodules ontwikkeld voor het aandrijven van individuele privacyschermen en scheidingswanden voor business- en firstclasscabines. Deze zijn ontworpen voor extreem krappe ruimtes, waardoor ze een slanke voetafdruk hebben zonder dat dit ten koste gaat van de statische belastbaarheid van het systeem.

Veiligheid in de cabine:

verticaal brandbare igus-producten

igus heeft verschillende materialen ontwikkeld die zijn goedgekeurd als verticaal brandbare materialen. Dit betekent dat het materiaal in minder dan 12 seconden dooft. igus heeft 6 materialen die zijn getest en hebben voldaan aan de CS-25.853 APP F Part 1c 1(ii) verticale brandtest. Veel van deze materialen zijn verkrijgbaar als bussen, staafmateriaal en plaatmateriaal.

Dus de volgende keer dat u ontspannen in het vliegtuig zit op weg naar zonnige oorden, kijk dan eens om u heen, want de kans is groot dat u op igus-producten zit.

Bezoek de drylin– en iglidur pagina’s voor meer informatie over de bovenstaande producten.

U kunt ook contact opnemen met onze drylin-productmanager Roy Snellens voor al uw vragen.

Trefwoorden voor artikel:

Newsletter:

Kies nu een onderwerp