“De laatste verdedigingslinie” – Hoe i.Sense EC.P een complete systeemuitval voorkwam
Mark van de Waal | 7 februari 2022
De haven – een ruwe en zoute omgeving met hoge belastingscycli is geen plek voor onverwachte systeemonderbrekingen. Zware lasten, lange bedrijfstijden en een grote diversiteit aan weersomstandigheden – kranen in havenfaciliteiten moeten topprestaties leveren. Om dit te allen tijde te kunnen garanderen, zijn betrouwbare concepten voor conditiebewaking nodig. Hoe dit er in de praktijk uitziet en welke voordelen dit voor de gebruikers oplevert, wil ik graag kort toelichten aan de hand van het volgende ‘best practice’-voorbeeld van een internationale havenexploitant.
Daar werden tijdens een van de laatste inspecties alle kritieke energievoorzieningssystemen aangevuld met slimme conditiebewakingssystemen van igus – smart plastics. Onze kabelrupsen zorgen al voor een veilige kabelgeleiding in diverse reachstacker- en spreadermodellen en in bulkhandling- en havenkranen in meer dan duizend havenfaciliteiten wereldwijd. Ook lange trajecten, zoals voor ship-to-shore kranen of high speed ASC vorkheftrucks kunnen worden geïmplementeerd.
Niettemin is een conditiebewakingssysteem een immense toegevoegde waarde voor de haven- of kraanoperator, vooral in veiligheidskritische processen. Want het slimme i.Sense EC.P systeem zorgt voor een permanente bewaking van de trek-/duwkrachten op de e-kabelrups. Worden de krachten overschreden, dan detecteert de sensor dit, signaleert het en schakelt zo nodig het systeem uit om dure gevolgschade of totale schade aan het systeem te voorkomen. Dit was ook het geval in het volgende geval. Door een plotselinge krachttoename op een van de bewaakte energievoorzieningssystemen op de containerkraan schakelde de geïnstalleerde i.Sense EC.P het systeem in een oogwenk uit. En dat was maar goed ook. Want een beschermplaat was vergeten op de trog en blokkeerde het rijpad. Elke verdere poging om de energievoorziening te verplaatsen zou het hele systeem hebben vernield.
Door deze razendsnel uit te schakelen, wordt een complete systeemuitval en een enorme schadepost voor de exploitant van de installatie voorkomen. Het i.Sense EC.P fungeert als het ware als “laatste verdedigingslinie”. Deze “laatste verdedigingslinie” is nu niet alleen de standaard voor havenkranen, maar wordt ook steeds vaker aanvaard in andere industrieën, zoals in rioolwaterzuiveringsinstallaties of in de transportbandtechnologie.
En voor degenen die de werkwijze en het proces nogmaals willen bekijken heeft mijn collega Richard Habering de volgende video gemaakt buiten op ons testterrein: