De onderdelen van de igus:bike in het testlab – getest en veilig
Mark van de Waal | 28 februari 2023
Voor igus komt veiligheid altijd op de eerste plaats. Want als we nieuwe producten op de markt brengen, worden ze vooraf grondig getest. Heel lang, keer op keer. En geoptimaliseerd. En opnieuw getest. En weer opnieuw getest net zolang tot we tevreden zijn over de levensduur. Die ligt dan boven elke norm. Daartoe beschikt igus® sinds 1985 over een eigen testlaboratorium met een oppervlakte van inmiddels 3.800 m². En de testopstellingen voor de igus:bike bevinden zich op een klein deel daarvan. Want we zetten de fiets pas op de weg als elk onderdeel aan onze eisen voldoet en we weten hoe lang ze onder reële omstandigheden meegaan. Zo zorgen we ervoor dat ze betrouwbaar zijn en maximale veiligheid voor de gebruiker bieden.
Dankzij onze ruim 35 jaar aan ervaring met het bouwen van testopstellingen neemt het fiets testlab weinig ruimte in beslag. De testopstellingen zijn compact gebouwd en stellen onze motion plastics® componenten voor de igus:bike op de proef. Tijdens onze belastbaarheidstests worden de componenten onderworpen aan een steeds grotere kracht om de maximale belastbaarheid te achterhalen. Als die niet aan onze verwachtingen voldoet, moet het ontwerp van het onderdeel eerst worden verbeterd voordat het opnieuw getest wordt op de duurtestbanken.
Zoals de naam al zegt, worden hier de igus:bike onderdelen van kunststof continu getest en wordt het dagelijks gebruik van de fiets gesimuleerd. Er wordt automatisch gedraaid, getrokken en geduwd om ervoor te zorgen dat de fiets betrouwbaar en langdurig kan worden gebruikt in het dagelijkse stadsleven. Bovendien worden milieu-invloeden gesimuleerd door bijvoorbeeld water op de onderdelen te spuiten.
Momenteel zijn er 14 testbanken aanwezig in het testlaboratorium, die actief worden gebruikt. In de nabije toekomst zullen er nog meer volgen. Overal beweegt iets, diverse geluiden van de tests trekken de aandacht, instrumenten en monitoren met bewegende wijzers en cijfers wedijveren met elkaar. De wielen draaien met 25 km/h, worden van bovenaf extra belast en ontvangen schokken van onderaf om een oneffen ondergrond te simuleren. Behalve de wielen worden hier uiteraard ook de kogellagers getest, zowel in droge als in natte omstandigheden.
Op een andere testbank draait de vrijloop onder belasting, op de volgende testbank gebeurt hetzelfde met de (tand)riemaandrijving. Natuurlijk zijn er ook testopstellingen waar de crank alleen en met pedaal aan uitgebreide tests worden onderworpen. Alle testbanken worden bewaakt, zodat bij materiaalmoeheid direct te zien is hoe lang het betreffende onderdeel het uithoudt. Zo zorgen wij ervoor dat de berijders van de igus:bike altijd veilig de weg op kunnen en dat de kunststof fiets nagenoeg onderhoudsvrij is.
Wilt u het igus:bike project nauwlettender volgen en de laatste ontwikkelingen, foto’s en verhalen niet missen? Volg de igus:bike dan op Instagram of Facebook!
Meer informatie over de fiets en het project is te vinden op de igus:bike website.
En als u de fiets met het onmiskenbare design vrijblijvend wilt pre-orderen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres!