Duurzame kabels voor kabelrupsen - Blog | igus® Nederland

Duurzame kabels voor kabelrupsen

Mark van de Waal | 23 november 2021

Waarom maakt een kunststoffenbedrijf kabels?

De verklaring voor waarom een kunststofbedrijf als igus duurzame kabels voor kabelrupsen ging ontwikkelen, is eigenlijk heel eenvoudig. Toen igus in 1971 de eerste kunststof kabelrups lanceerde, waren veel klanten enthousiast over het nieuwe energievoorzieningsconcept en wilden ze hun systemen ombouwen.

Stalen kabelrupsen

Een stalen kabelrups is doorgaans veel zwaarder dan een kunststof kabelrups, die een vergelijkbare hoeveelheid installatieruimte inneemt. Dit betekent een hogere procesenergie en dus ook een hoger energieverbruik. Door de grotendeels geboute constructie is de benodigde montage-inspanning voor stalen kabelrupsen veel intensiever dan voor kunststof kabelrups-systemen. Stalen energiekettingen zijn ook duurder dan vergelijkbare kunststof modellen, en stalen kabelrupsen zijn niet corrosiebestendig tenzij u een nog veel duurdere roestvaststalen variant aanschaft.

Kabelhaspels

Het nadeel van kabelhaspels is dat zij slechts één kabel tegelijk kunnen geleiden. Lengtes en wikkelsnelheden zijn sterk beperkt. Sommige kabeltypen (bus, motor, of media zoals lucht) vereisen speciale ontwerpen om met kabeltrommels te kunnen worden gebruikt. Dit betekent zeer hoge fabricagekosten en een geringe flexibiliteit door het gebrek aan uit voorraad leverbare kabels. Het grootste nadeel is de signaaloverdracht van roterende beweging naar lineaire beweging via een sleepring, die veel onderhoud vergt.

Festoensystemen

Bij festoensystemen, ook wel hangkabelsystemen genoemd, hangen de kabels in een boog van maximaal 2 meter naar beneden, afhankelijk van de rijweglengte. Dit vermindert niet alleen de vrij beschikbare hoogte in bijvoorbeeld hallen, maar is ook zeer gevoelig voor wind in buitengebieden (havenkranen bijvoorbeeld). Een bijzonder opmerkelijk nadeel is de vereiste kabellengte in vergelijking met die van een kabelrups. Terwijl de kabels in een kabelrups met een rijweglengte van 100 meter slechts ongeveer 55 tot 60 meter lang kunnen zijn, moeten de festoenkabels ongeveer 130 tot 150 meter lang zijn. Hierdoor vallen de kabel- en koperkosten vele malen hoger uit dan in geval van een kabelrups-oplossing.

Stroomrails

De stroomrail kan een aantal media, zoals perslucht of vloeistoffen, niet overbrengen. De overdracht van data- en bussignalen vergt ook een grotere inspanning dan in een kabelrups. Stroomrails zijn ook onderhoudsintensief omdat de koolborstels op de collectoren regelmatig vervangen moeten worden.

Kabelrups-systeem

De voordelen van dit nieuwe kunststof kabelrups-systeem lagen dus voor de hand:

  • Gemakkelijk schoon te maken, nauwelijks slijtage
  • Stil, zonder smering en eenvoudig te installeren
  • Lange rijwegen
  • Stroom, data, glasvezel, olie en lucht geleid in één systeem
  • Kabelvriendelijk, dankzij gladde inwendige contouren
  • Lichtgewicht, modulair, sterk, stil, gemakkelijk te openen

De kunststof kabelrups als allrounder?

Dit loste alle problemen op die zich tot dan toe hadden voorgedaan, en de klanten konden hun toepassingen zonder verdere problemen uitvoeren/implementeren. U verwacht nu misschien iets als “… en ze leefden nog lang en gelukkig”.

Maar het was natuurlijk niet zo eenvoudig. Nadat de kabels een tijdje in gebruik waren, deed zich een ander probleem voor. Hoewel de kabelrupsen het niet begaven – en igus had al beloofd dat dat niet het geval zou zijn – deden de flexibele kabels die op dat moment op de markt verkrijgbaar waren, dat wel. Ze veroorzaakten schade zoals kurkentrekkers, gescheurde mantels en aderbreuk. Ze konden deze bewegingen simpelweg niet lang genoeg volhouden. Deze kabeldefecten leidden vaak tot stilstand van machines en systemen. Dit zorgde ervoor dat klanten een aversie/afkeer ontwikkelden tegen de kabelrups, die op dat moment nog gloednieuw was. De engineers van igus stonden dus voor een nieuwe uitdaging: het maken van duurzame kabels voor langdurig gebruik in kabelrupsen.

De geboorte van de chainflex kabel

Dit vergde veel ontwikkeling, experimenteren en testen. Er werd op detailniveau gekeken naar wat belangrijk was in deze kabels en welke eigenschappen ze moesten hebben om een lange levensduur te kunnen garanderen. Nadat de eerste in bundels gewikkelde/geslagen chainflex-kabel, de CF1, in 1988 werd geïntroduceerd, groeide het kabelassortiment van igus ieder jaar gestaag.  Intensief testen en nauwe samenwerking met onze klanten stelden ons in staat de verschillende kabelseries voortdurend uit te breiden. Vandaag de dag biedt igus met meer dan 1.354 kabeltypen het grootste assortiment aan kabels specifiek ontwikkeld voor in kabelrups- toepassingen. Wij bieden maar liefst  zeven verschillende mechanische stuurstroomkabel kwaliteitsniveaus aan, om zodoende elke bewegende kabelrups-toepassing van een geschikte kabel te kunnen voorzien.

Maar het was natuurlijk niet zo eenvoudig. Nadat de kabels een tijdje in gebruik waren, deed zich een ander probleem voor. Hoewel de kabelrupsen het niet begaven – en igus had al beloofd dat dat niet het geval zou zijn – deden de flexibele kabels die op dat moment op de markt verkrijgbaar waren, dat wel. Ze veroorzaakten schade zoals kurkentrekkers, gescheurde mantels en aderbreuk. Ze konden deze bewegingen simpelweg niet lang genoeg volhouden. Deze kabeldefecten leidden vaak tot stilstand van machines en systemen. Dit zorgde ervoor dat klanten een aversie/afkeer ontwikkelden tegen de kabelrups, die op dat moment nog gloednieuw was. De engineers van igus stonden dus voor een nieuwe uitdaging: het maken van duurzame kabels voor langdurig gebruik in kabelrupsen.

Heeft dat alle problemen opgelost? Destijds wel, maar zowel de kabelrupsen en toepassingen van onze klanten bleven zich verder door ontwikkelen. Dus blijven ook wij ons continue dag verbeteren en passen we ons aan de nieuwe, veeleisende toepassingsuitdagingen (zoals cleanrooms of zeer kleine buigradii) waar we dagelijks mee te maken krijgen.

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.