Het team achter de igus:bike - De ontwikkelaar van het aandrijfsysteem - Blog | igus® Nederland

Het team achter de igus:bike – De ontwikkelaar van het aandrijfsysteem

Mark van de Waal | 8 mei 2023

Aandrijving

Wat als, wat als, fietsketting? Nee, niet met de igus:bike. Want in plaats van een stalen ketting, heeft de igus:bike een smeringsvrije tandriem. En aangezien we het voorste aandrijfgedeelte met planetair tandwiel, crank en pedaal al hebben besproken, verleggen we onze focus in dit blogartikel naar ontwikkelaar Tim, want hij is helemaal gefocust op het achterwiel. Of liever gezegd, op wat het wiel doet bewegen.

Ontwikkelaar Tim met zijn aandrijvingsprototype

Tim’s achterwielaandrijving is vrijwel onzichtbaar wanneer deze geïnstalleerd is. Overigens deelt hij deze eigenschap met het planetaire tandwiel vooraan tussen de cranks, dat helaas helemaal niet te zien is. Het resultaat van Tim’s ontwikkeling bestaat uit een paar losse onderdelen. Eenvoudig gezegd is het resultaat een as waaraan de achterste poelie en de kogellagers aan de zijkant zijn bevestigd. De velg wordt op deze as geschoven en vastgeschroefd.

Laten we eens kijken naar de voorkant van de aandrijving. Deze bestaat uit het samenspel van componenten van verschillende ontwikkelaars. De fietser trapt en verzorgt de energie, deze energie (lees: kracht) wordt via de cranks vervolgens overgebracht op het planetaire tandwiel, waaraan zowel het vrijloop- en kogellager als de voorste riemschijf zijn bevestigd. En omdat de kracht die aan de voorkant wordt gebruikt ook op een of andere manier naar de achterkant moet komen, zijn beide aandrijfdelen verbonden met een tandriem. Deze wordt gespannen tussen de voorste- en achterste poelie, de tanden van de tandriem en de tanden van beide poelies grijpen in elkaar en brengen zo het achterwiel in beweging. Heel logisch eigenlijk.

Prototype van de achterwielaandrijving
Zicht op het prototype vanaf de kant tegenover de tandriem

Het gehele aandrijfgedeelte van de fiets, inclusief de tandriem, is ingekapseld en dus beschermd tegen vuil en water. En hier komen de voordelen van de riemaandrijving bijzonder goed tot hun recht. Want de getande riem blijft gedurende zijn levensduur vrijwel even lang (rekken niet tot nauwelijks uit), terwijl fietskettingen na verloop van tijd langer worden en vervangen moeten worden. Uiteraard heeft de tandriem ook geen smeermiddelen nodig en roest hij niet. Omdat de riem ook niet vuil wordt, is hij bij de igus:bike onderhoudsvrij. Behalve dat de tandriem stil loopt, weegt hij ook slechts ongeveer een derde van een normale fietsketting. Het toch al hoge kilometrage van de riem wordt nog verder verhoogd door de inkapseling. Ook de broekspijpen van de fietser blijven dankzij het ontbreken van een stalen ketting gespaard van olie- of vetvlekken. Perfect dus voor wie veel in de stad rijdt of met de fiets reist.

Bent u geïnteresseerd in alle ontwikkelaars van de igus:bike? Klik dan hier.

Wilt u het igus:bike project nog beter volgen en de laatste ontwikkelingen, foto’s en verhalen niet missen? Volg de igus:bike dan op Instagram of Facebook!

Meer informatie over de fiets en het project is te vinden op de igus:bike website.

Als u de fiets met het onmiskenbare design vrijblijvend wilt pre-orderen bent u bij ons aan het juiste adres!

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

duurzaam fiets igus:bike recycling

Newsletter:

Kies nu een onderwerp