Het team achter de igus:bike – De ontwikkelaars van de kunststof fietscomponenten
Mark van de Waal | 11 januari 2023
Overbrenging, crankstellen en pedalen
Mijn collega Michael is in staat om alles op rolletjes te laten lopen. En dat is maar goed ook, want hij ontwikkelt de crankstellen en de pedalen van de igus:bike. Het is dus een ideale opstelling. Hij werkt al enkele jaren als ontwikkelaar bij igus op het gebied van tandwieloverbrengingen voor onze Low Cost Automation producten, met andere woorden: relatief goedkope automatisering in de vorm van robotcomponenten, wat ook een heel spannend onderwerp is. Ongeveer een jaar was daar ineens de igus:bike challenge: ontwikkel een tandwieloverbrenging van kunststof. Wat is er makkelijker? Er is tenslotte nog nooit zoiets geweest. Dat maakte de uitdaging des te aantrekkelijker. En voor een fietser is het meer dan een ‘normaal’ project, het is een passie.
Single speed overbrenging
De eerste versie van de igus:bike zal nog steeds een fiets met een zogenaamde single-speed overbrenging zijn, wat betekent dat hij maar één versnelling zal hebben. Michael werkt al aan zijn opvolger, die er twee zal hebben. Bij planetaire overbrengingen kan het aandrijftandwiel naar een hogere of lagere versnelling worden geschakeld met een korte hieldruk op een grote knop. Op dit moment verkeert deze versie nog in prototypefase en het schakelen gaat nog niet helemaal zoals we dat bij igus voor ogen hebben. Er zullen nog een aantal tests nodig zijn in het eigen igus-laboratorium voordat er massaproductie zal plaatsvinden, maar de doorbraak naar de definitieve versie zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. Naast de schakelfunctie werkt hij ook aan hoe de overbrenging lichter en compacter kan worden gemaakt, zodat al het onnodig gewicht van de igus:bike kan worden geëlimineerd.
Crankstel volledig van kunststof gemaakt
Als je de overbrenging toch al aan het ontwikkelen bent, is het geen slecht idee om ook eens te kijken naar het crankstel dat eraan vastzit. Dus voegde Michael dat toe aan zijn takenlijst. En aangezien er geen metaal mocht worden gebruikt, heeft hij er lang en veel over nagedacht. Om het crankstel de nodige stijfheid te geven, heeft het zijn eigen specifieke vorm gekregen. Het is licht van gewicht en toch stijf, iets wat alleen kunststof aankan. De sleutel was een ontwerp geïnspireerd op de natuur. Het pedaal wordt niet in het crankstel geschroefd, maar vastgemaakt aan de pedaalpen. Dit zorgt voor maximale stabiliteit. De pedaallagers zijn natuurlijk gemaakt van hoogwaardig kunststof en werken zonder smeermiddelen, dus ze hebben geen onderhoud nodig. Over de voordelen van kunststof componenten gesproken, ze zijn niet alleen onderhoudsvrij, maar ook corrosievrij hetgeen ervoor zorgt dat de fiets weerbestendig is.
Bent u geïnteresseerd in de mensen die kogellagers ontwikkelen? Dan bent u op de juiste plek.
Wilt u het igus:bike-project nog beter volgen en nooit de laatste ontwikkelingen, foto’s en verhalen missen? Volg dan het igus:bike Instagram-kanaal.
Meer informatie over de fiets en het project is te vinden op onze igus:bike website.
En als u vrijblijvend een pre-order wilt plaatsen van de fiets met zijn onmiskenbare design? Pre-order hem dan hier!