Laterale compensatie-units voor de uitlijning van glijdende toepassingen
Mark van de Waal | 28 februari 2022
Met moderne kabelrups-systemen kunnen rijwegen van 1.000 meter en langer worden gerealiseerd. Maar vooral bij langere rijwegen is het lastig om ervoor te zorgen dat de geleidegoot precies evenwijdig aan bijvoorbeeld de kraanrail wordt gemonteerd. Laterale afwijkingen in de uitlijning groter dan +/-5 mm over een afstand van 100 meter en langer zijn moeilijk te voorkomen. Maar ook de slijtage van kraanwielen en kraanrails kunnen bijdragen aan een grotere afwijking. Om ervoor te zorgen dat de kabelrups ook bij dit soort lange rijwegen netjes over zichzelf heen glijdt, is er een compensatie-unit ontwikkeld.
Verschillende compensatie-unit uitvoeringen
Er zijn verschillende versies en uitvoeringen van compensatie-units voor kabelrupsen. Van een eenvoudige zwenkbare zwemmende compensatie-unit tot een roestvaststalen en gelagerde zwemmende compensatie-unit, alles is in het veld te vinden.
Maar ze hebben allemaal één ding gemeen. Als de compensatie-unit defect raakt als gevolg van inferieure onderdelen of een gebrek aan onderhoud, kan dit leiden tot verhoogde kabelrupsslijtage en zelfs tot volledige rupsbreuk. Het is belangrijk dat het as-materiaal van hoge kwaliteit is en geschikte kogellagers worden gebruikt. De compensatie-unit is één van de onderdelen van het energietoevoersysteem dat onderhouden en gesmeerd moet worden volgens het onderhoudsdocument.
Laterale compensatie-units van igus
Afhankelijk van het soort toepassing zijn er verschillende ontwerpen verkrijgbaar. Doorslaggevend voor de keuze van het meest geschikte ontwerp, is niet alleen de rijweglengte en de snelheid van de toepassing, maar ook de resulterende trek- en duwkrachten. Dit zijn de krachten die naar verwachting de kabelrups in beweging zullen brengen.
Aangezien wij ons bij het ontwerp van de compensatie-units hebben geconcentreerd op een zwevende lagering van het meeneempunt, worden deze intern ook vaak aangeduid als zogenaamde zwemmende meenemer armen.
FTA.1000 & FTA.3250 – Zwemmende Meenemer Arm
Zoals de naam al doet vermoeden, zijn deze twee compensatie-units ontworpen voor toepassingen van maximaal 1.000 N en 3.250 N. FTA is de afkorting voor Floating Tow Arm, in het Nederlands betekend dit Zwemmende Meenemer Arm. Deze compensatie-unit is speciaal ontwikkeld voor havenkraansystemen, zoals de rubberband portaalkranen (RTG) en de op rails gemonteerde portaalkranen (RMG). Het voordeel is het compacte en kosteneffectieve ontwerp. Maar hij kan ook goed worden toegepast op indoor kraantoepassingen, met name voor het rijden met kranen.
FMA – Zwemmende Bewegende Arm
Deze zwevende compensatie-unit is speciaal ontwikkeld voor langere rijwegen en dus hogere trek- en duwkrachten. In dit geval staat FMA voor Floating Moving Arm oftewel Zwemmende Bewegende Arm. Deze compensatie-unit wordt bijvoorbeeld gebruikt in het havenkraangebied bij ship-to-shore kranen, ook wel Quayside Cranes (QC) genoemd. Deze compensatie-unit wordt ook vaak gebruikt in ruwe veeleisende omstandigheden, zoals bij toepassingen met bulkgoederen of op de indoorkraan in een staalfabriek, of bij afvalverwerkingsinstallaties.
Optioneel extra onderdelen
Bovendien kunnen de door igus vervaardigde compensatie-units ook worden uitgerust met optionele trek- en duwkrachtbewaking. Hier is een sensor geïntegreerd in de zwemmende meenemer. De ter plaatse gemeten trek- en duwkrachten kunnen worden vergeleken met de maximumwaarden via een overeenkomstige module die in de schakelkast op de DIN-rail is geïnstalleerd. Als de gemeten waarden de vooraf ingestelde maximumwaarden overschrijden, kan het signaal worden gebruikt om het systeem tijdig uit te schakelen voordat het kabelrups-systeem schade oploopt. Bij igus maakt dit onderdeel deel uit van een reeks modules die is ontwikkeld voor storingsvrij en voorspellend onderhoud aan systemen. Alle tot nu toe beschikbare modules werken onder de naam i.sense.
Heeft u nog vragen of wellicht een concrete aanvraag die u met ons wilt bespreken?