Motorkabels in kleine buigradii - Blog | igus® Nederland

Motorkabels in kleine buigradii

Mark van de Waal | 13 december 2022

Wie tegenwoordig in grote steden een parkeerplaats zoekt, merkt al snel dat ruimte vaak een probleem is. Auto’s worden groter en bovendien rijden er nu aanzienlijk meer voertuigen op de weg dan 20 of 30 jaar geleden. Wie echter de interieurs van moderne auto’s vergelijkt met die uit de jaren tachtig, zal snel ontdekken dat moderne auto’s bijvoorbeeld een aanzienlijk kleinere kofferbak hebben. Dat komt in de eerste plaats doordat moderne auto’s een aanzienlijk veiliger passagierscompartiment hebben. De balken zijn veel sterker en dus dikker. Bovendien gebruiken auto’s nu ook meer technologie, die ook in het voertuig moet worden geïntegreerd. Bovendien zijn de interieurs meer bekleed om er mooier en luxer uit te zien.

Motorkabels voor in kleine ruimtes

De situatie is vergelijkbaar voor machines en systemen. Moderne machines beschikken tegenwoordig over aanzienlijk meer technologie. Bovendien eist de markt dat machines compacter zijn, wat ook gevolgen heeft voor de installatieruimte voor kabelrupsen. Bijgevolg moeten ook steeds meer kabels voor sensoren en bus-overdracht samen met motorkabels in de kabelrups worden gelegd, met de kleinst mogelijke buigradii.

Problemen met motorkabels in kleine radii

Vooral voor machines die krachtige motoren vereisen, zoals bij de productie van beeldschermglas voor grote LED televisies, kan een buigradius van 175 mm een uitdaging zijn. Een afgeschermde 4 G 16 mm² motorkabel heeft vaak een buitendiameter tussen 22 mm en 25 mm. Als u de buigfactor berekent, blijkt dat bij een buitendiameter van 23 mm een buigfactor van 7,6 x d ontstaat bij bovengenoemde kabelrups-radius. Natuurlijk zijn er kabels die ontworpen zijn voor dergelijke buigradii. Er zij echter op gewezen dat rechte kabels met grote doorsneden zeer stijf zijn door het hoge kopergehalte. Als gevolg daarvan worden de kunststof materialen zwaar belast bij gebruik in de kabelrups, wat kan leiden tot mantelbreuken. Bij lange rijwegen kunnen zachte mantelmaterialen, zoals PVC, ook tot kurkentrekkers leiden met storingen als gevolg.

Zorg dat u de juiste buitenmantel voor uw kabel kiest

Motorkabel met kleine buigradius - igus

igus biedt chainflex motorkabels met een buitenmantel van PVC, PUR en TPE. Toepassingen met kleine buigradii vertegenwoordigen een hoge mechanische belasting. Daarom adviseren wij ook kabels met een halogeenvrije TPE buitenmantel, omdat deze het meest duurzaam is en een aanzienlijk langere levensduur heeft dan PVC en PUR. Bovendien bieden TPE-kabels een hoge oliebestendigheid en zijn ze bestand tegen een groot aantal chemicaliën. Het slijtagegedrag van TPE is ook aanzienlijk beter dan dat van PVC- of PUR-kabels. Alle halogeenvrije TPE-kabels van igus hebben een UL-goedkeuring en kunnen dus ook in de VS worden gebruikt. In ons testlaboratorium van 3.800 m² hebben we een afgeschermde 4 G 25 mm² motorkabel met een buigradius van 175 mm getest om na te gaan hoe lang deze kabel het zou uithouden met doorbuigen. De resultaten kunt u hier bekijken.

Motorkabels geschikt voor kleine buigradius - igus

Een andere oplossing is over te schakelen op vier eenaderige kabels in plaats van een vier-aderige. Het voordeel is dat zelfs een kleinere bochtstraal van de ketting kan worden gekozen. Bovendien levert deze oplossing vaak een prijsbesparing op. In de kraanindustrie passen STS-kranen dit al vele jaren toe.

Bereken de levensduur

Hebt u een veeleisende toepassing en wilt u weten hoe lang een chainflex-kabel meegaat? Met onze levensduurcalculator kunt u eenvoudig de levensduur van uw toepassing berekenen. Bovendien biedt igus een gegarandeerde levensduur van 36 maanden en tot 12,5 miljoen dubbele slagen voor alle chainflex kabels.

Neem gerust contact met ons op om u te helpen de juiste kabel te kiezen.

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

Motorkabel rupskabel voedingskabel

Newsletter:

Kies nu een onderwerp