Wat is een vliegtuigslurf en hoe kan die worden verbeterd? - Blog | igus® Nederland

Wat is een vliegtuigslurf en hoe kan die worden verbeterd?

Andrej Roskic | 17 april 2024

Iedereen die sinds de jaren 1960 met een vliegtuig heeft gevlogen, is bijna zeker aan boord gegaan via een vliegtuigslurf of aviobrug. Deze bruggen (ook wel gangpaden, skybridges, jetbrug/jet bridge en instapbruggen voor passagiers genoemd) zorgen ervoor dat passagiers aan boord van een vliegtuig kunnen gaan zonder blootgesteld te worden aan de elementen en verbeteren de veiligheid in de terminal.

Veel vliegtuigslurven maken echter gebruik van kabelslingers voor de stroomvoorziening, waardoor de kabels worden blootgesteld aan de elementen en eerder breken. Deze blog gaat in op de geschiedenis van vliegtuigslurven, hun functionaliteit en de stroomvoorziening die ervoor zorgt dat ze soepel blijven werken – samen met een effectiever alternatief.

Wat is een vliegtuigslurf?

voorbeeld vliegtuigslurf aviobrug

Vliegtuigslurven zijn afgesloten “tunnels” op wielen die aan de ene kant aansluiten op de terminal en aan de andere kant vrij kunnen bewegen en verstellen, zodat er een brug ontstaat van de vliegtuigdeur naar de terminal. Ze dienen twee hoofddoelen: passagiers een veilige manier bieden om in en uit het vliegtuig te stappen zonder blootgesteld te worden aan de elementen en efficiënte grondafhandeling mogelijk maken.

Vliegtuigslurven werden ontworpen om het probleem van de verwerking van steeds grotere aantallen passagiers op te lossen naarmate vliegtuigen – en de luchtvaartindustrie zelf – groter werden. Voordat er vliegtuigslurven waren, stapten de passagiers direct uit op het asfalt en zochten ze hun weg naar de terminal. De eerste concepten van vliegtuigslurven dateren uit de jaren 1950 met het “Air Dock” van United Airlines in 1954. United ontwikkelde en gebruikte de eerste vliegtuigslurf zoals we die nu kennen voor het eerst op O’Hare Airport in 1958.

Functionaliteit

Een complex systeem van hydraulica, pneumatiek en elektronica bedient de vliegtuigslurven. De meeste moderne vliegtuigslurven hebben telescopische secties en verticale aanpassingen waardoor ze geschikt zijn voor verschillende vliegtuigafmetingen en deurlocaties. Een operator regelt de beweging en uitlijning via een bedieningspaneel en zorgt zo voor een nauwkeurige verbinding tussen de terminal en het vliegtuig.

De kabels voor de verschillende signalen van een vliegtuigslurf lopen onder de brug door. Meestal bereikt een kabelslingersysteem dit, waarbij de loshangende kabels aan trolleys met de vliegtuigslurven meebewegen terwijl men deze uitschuift en inschuift. De vrij-hangende kabels vormen echter een risico dat ze in de wind verstrikt raken en in de knoop raken, wat leidt tot kostbare stilstand en reparaties.

Een alternatief voor slingers

Vanwege de risico’s van slingers – samen met de hogere kosten voor routineonderhoud – zijn sommige fabrikanten van vliegtuigslurven op zoek gegaan naar betrouwbaardere, minder dure alternatieven voor kabelbeheer. Eén zo’n alternatief is een systeem van kabelrupsen dat de kabels beheert en beschermt tijdens zowel verticale als horizontale bewegingen.

Hardwerkende werkers.

Het beheer van kabels met kabeldragers biedt meer bescherming tegen weersinvloeden dan een slingersysteem. Dit alleen al maakt ze betrouwbaarder omdat er geen risico is dat kabels in de knoop raken en breken, of dat ongunstige omstandigheden zoals extreme temperaturen, regen of sneeuw de totale levensduur van de kabels verkorten. Bovendien, in vergelijking met een standaard kabelrups installatie, vereisen festoenen ongeveer 50% meer kabel. Bij elke trolley klemt men de kabels samen, wat het vervangen of toevoegen van kabels aanzienlijk duurder maakt.

Vliegtuigslurf succesverhaal

kabelrupsen zijn al met veel succes gebruikt in een aantal vliegtuigslurftoepassingen over de hele wereld. Eén zo’n toepassing is op Keulen Bonn Airport in Duitsland. Toen men de eerste vliegtuigslurven in 1999 op de luchthaven installeerde, gebruikte men vier kabelrupsen om de benodigde stroomkabels te beheren. De kabelrupsen functioneerden naar behoren, maar in de afgelopen jaren moesten de systemen worden geoptimaliseerd om de toegankelijkheid voor onderhoudsdoeleinden te verbeteren.


Er werd een nieuw systeem ontwikkeld bestaande uit twee tegenover elkaar liggende E4/4 kabelrupsen voor horizontale telescoop en een E2 “zig-zag” kabelrups voor verticale verstelling. Dit nieuwe systeem was eenvoudiger en efficiënter dan de oorspronkelijke oplossing, terwijl de gespecialiseerde chainflex®-kabels die worden gebruikt om de vliegtuigslurf aan te drijven nog steeds werden beschermd. Bovendien is de verwachte levensduur 25 tot 30 jaar!

Shop nu: de ideale kabel voor de vliegtuigslurf applicaties

Conclusie

Vliegtuigslurven zijn niet meer weg te denken van luchthavens over de hele wereld en het ziet er niet naar uit dat ze binnenkort verdwijnen. Hoewel ze de efficiëntie en veiligheid van luchthavenactiviteiten enorm verbeteren, beperkt het gebruik van slingers hun potentieel. Alternatieve kabelrupsoplossingen beloven het ontwerp van vliegtuigslurven niet alleen efficiënter te maken, maar ook duurzamer en kosteneffectiever.


Hebt u vragen over het gebruik van kabelrupsen in uw eigen toepassing? Neem contact op met een kabelrups expert of bel ons rechtstreeks op +31(0)346 353 932.

Voor meer informatie over kabelrupsen en lagers kunt u onze whitepapers bekijken op:

Whitepapers kabelrupsen en whitepapers lagers

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

chainflex innovatie kabelrups-systeem vliegveld

Newsletter:

Kies nu een onderwerp