Schadebeelden van glijlagers – Deel 3: Scheuren in het glijlager
Mark van de Waal | 23 juni 2023
Schade aan kunststof glijlagers is vaak het gevolg van onjuiste montage, onjuist constructief ontwerp of verkeerde materiaalkeuze. Enerzijds stellen de aard en de werking van kunststof glijlagers bepaalde eisen aan de dimensionering, het ontwerp en de montage van het lagerpunt. Anderzijds is in vergelijking met metalen lagers een flexibeler ontwerp van de componentgeometrie en een “creatiever” of mogelijk risicovoller ontwerp mogelijk.
De verschillende beschadigingen van kunststof glijlagers zijn over het algemeen gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Uit het uiterlijk van de schade, bijvoorbeeld vervorming of scheuren, kan de oorzaak worden afgeleid. In deze blogpost geven we je een inzicht in schadepatronen die worden gekenmerkt door vervorming. Andere schadegevallen en hun oorzaken en oplossingsmethoden zijn te vinden in het whitepaper “Typische schadepatronen – Hoe voortijdig falen van kunststof bussen te voorkomen” waarnaar hieronder wordt verwezen.
Typische kenmerken en oorzaken
Scheuren in de structuur van het lager variëren van afgeschaafde of gebroken flenzen tot volledige desintegratie van het glijlager. Afhankelijk van de brosheid en vezelversterking van de materialen kunnen de schadepatronen hier dienovereenkomstig verschillen. Deze soorten schade zijn vaak het gevolg van structurele uitdagingen in de aard van het lagerpunt. Daarnaast kunnen schuifkrachten of schokken ook spanningen in het materiaal veroorzaken, wat kan leiden tot scheuren of afschuiven in het geval van flenzen. Het binnendringen van vuil of corrosie kan ook leiden tot scheuren in glijlagers.
Zo los je het probleem op
Zorg ervoor dat de vorm en toestand van het huisboring en de lagerpen overeenkomen met de aanbevelingen of specificaties van de lagerfabrikant. Afschuiningen mogen niet te diep zijn en moeten zoveel mogelijk vrij zijn van bramen. Scherpe boorranden moeten worden vermeden. Extra lagerafdichtingen kunnen helpen tegen het binnendringen van vuil.
Naast de vervorming zijn er natuurlijk nog andere soorten schade die in de praktijk kunnen worden waargenomen. Je vindt hierover meer nuttige informatie in ons whitepaper “Typische schadepatronen – Hoe voortijdige uitval van kunststof lagerbussen te voorkomen”.