Schadebeelden van glijlagers - Deel 3: Scheuren in het glijlager - Blog | igus® Nederland

Schadebeelden van glijlagers – Deel 3: Scheuren in het glijlager

Mark van de Waal | 23 juni 2023

Schade aan kunststof glijlagers is vaak het gevolg van onjuiste montage, onjuist constructief ontwerp of verkeerde materiaalkeuze. Enerzijds stellen de aard en de werking van kunststof glijlagers bepaalde eisen aan de dimensionering, het ontwerp en de montage van het lagerpunt. Anderzijds is in vergelijking met metalen lagers een flexibeler ontwerp van de componentgeometrie en een “creatiever” of mogelijk risicovoller ontwerp mogelijk.

De verschillende beschadigingen van kunststof glijlagers zijn over het algemeen gemakkelijk van elkaar te onderscheiden. Uit het uiterlijk van de schade, bijvoorbeeld vervorming of scheuren, kan de oorzaak worden afgeleid. In deze blogpost geven we je een inzicht in schadepatronen die worden gekenmerkt door vervorming. Andere schadegevallen en hun oorzaken en oplossingsmethoden zijn te vinden in het whitepaper “Typische schadepatronen – Hoe voortijdig falen van kunststof bussen te voorkomen” waarnaar hieronder wordt verwezen.

Typische kenmerken en oorzaken

Scheuren in de structuur van het lager variëren van afgeschaafde of gebroken flenzen tot volledige desintegratie van het glijlager. Afhankelijk van de brosheid en vezelversterking van de materialen kunnen de schadepatronen hier dienovereenkomstig verschillen. Deze soorten schade zijn vaak het gevolg van structurele uitdagingen in de aard van het lagerpunt. Daarnaast kunnen schuifkrachten of schokken ook spanningen in het materiaal veroorzaken, wat kan leiden tot scheuren of afschuiven in het geval van flenzen. Het binnendringen van vuil of corrosie kan ook leiden tot scheuren in glijlagers.

Zo los je het probleem op

Zorg ervoor dat de vorm en toestand van het huisboring en de lagerpen overeenkomen met de aanbevelingen of specificaties van de lagerfabrikant. Afschuiningen mogen niet te diep zijn en moeten zoveel mogelijk vrij zijn van bramen. Scherpe boorranden moeten worden vermeden. Extra lagerafdichtingen kunnen helpen tegen het binnendringen van vuil.

Schadepatroon: flens en lager gescheurd
Oorzaak: gat met een zeer grote afschuining. Hierdoor past de bus niet goed en breekt hij bij overbelasting.

Naast de vervorming zijn er natuurlijk nog andere soorten schade die in de praktijk kunnen worden waargenomen. Je vindt hierover meer nuttige informatie in ons whitepaper “Typische schadepatronen – Hoe voortijdige uitval van kunststof lagerbussen te voorkomen”.

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

kunststof glijlagers lagertechniek

Newsletter:

Kies nu een onderwerp