Energievoorziening in Havens; wat zijn hierbij de uitdagingen? - Blog | igus® Nederland

Energievoorziening in Havens; wat zijn hierbij de uitdagingen?

Mark van de Waal | 14 juli 2021

Bij igus kijken we naar gespecialiseerde energievoorzieningssystemen voor havens om schepen van stroom te voorzien. Wij streven ernaar een oplossing te bieden die niet alleen de luchtvervuiling en het lawaai kan verminderen, maar ook het vertrouwen in het systeem verhoogt. Om te zorgen voor consistentie met alles wat met de havens te maken heeft is er een internationale standaard voor walstroomaansluitingen. Deze is bestemd voor alle verschillende soorten schepen. Dit geldt voor elke haven ter wereld. Naast consistentie zorgt dit ook voor compatibiliteit. Stroom is altijd bereikbaar aan de wal, ongeacht het vaartuig.  Deze internationale norm is de IEC 80005-1. Deze definieert de norm voor middenspanningsverbindingen en IEC 80005-3 voor de levering van laagspanningsverbindingen.

De laatste jaren worden havens geconfronteerd met een toegenomen milieubewustzijn van het publiek. Dit heeft betrekking op de techniek, hulpbronnen en energievoorziening. Daar komt nog bij dat de overheid de havens strengere richtlijnen heeft opgelegd om ervoor te zorgen dat zij zich aan de regels houden.

Het dilemma van de aansluiting

Elke haven is uniek! Toch is het absoluut noodzakelijk dat alle schepen binnen de zeer dynamische havenomgeving beschikken over walstroomaansluitingen die aan de eisen voldoen. Het is ook van essentieel belang dat zij de werking van de haven niet belemmeren.

Er zijn veel variabelen waarmee in elke haven rekening moet worden gehouden: verschillende getijden, ligplaatsposities en afmetingen van schepen. Ook het ontwerp en de uitrusting van de terminal verschillen van haven tot haven, van terminal tot terminal en zelfs van schip tot schip. Havens hebben geen “rustdagen” en behandelen iedere dag verschillende schepen van verschillende grootte met verschillende laadeisen. Deze zijn ook afgemeerd op verschillende locaties met verschillende eisen met betrekking tot walstroomvoorziening. Daarom moeten de structuur en de stabiliteit van de stroomverbindingen efficiënt, betrouwbaar, ruimtebesparend, manoeuvreerbaar en duurzaam zijn.

Uitdagingen binnen de energievoorziening in havens en aan boord van de schepen.

Het aantal uitdagingen in deze omgeving wordt steeds groter. Dit heeft een domino-effect op de behandelingscapaciteit in het dok.  Flexibele planning van de dokposities voor de dagelijks wisselende schepen is essentieel. Dit is waar igus kabelmanagementsystemen tot hun recht komen.


Een andere belangrijke uitdaging wordt gevormd door bepalingen in de internationale norm. Voor de containervaart schrijft norm IEC 80005-1 voor dat het kabelgeleidingssysteem op het schip moet worden geïnstalleerd. Wat is hier nou precies de uitdaging? Het weer dat schepen moeten kunnen weerstaan, betekent dat de kabels en het geleidingssysteem ook bestand moeten zijn tegen deze extreme omstandigheden.

Bovendien kan het kabelbeheersysteem aan boord van de verschillende schepen zich op diverse plaatsen bevinden. Dit in combinatie met het feit dat de maximale uittreklengte beperkt is tot 35-55 meter kan een probleem vormen bij het lokaliseren van de dichtstbijzijnde vaste walstroomaansluitingen.

De vraag naar LNG (vloeibaar aardgas) neemt toe en het is dan ook geen verrassing dat er nieuwe LNG-terminals worden ontwikkeld. Dit zijn grote productiefaciliteiten die door hun ligging slechts beperkt toegankelijk zijn. Ze zijn ook uiterst gevaarlijk.

Alle geïnstalleerde systemen moeten daarom niet alleen bestand zijn tegen barre weersomstandigheden, maar ook weinig onderhoud vergen of zelfs volledig onderhoudsvrij zijn. Dit brengt zeer verschillende parameters en uitdagingen met zich mee. Voor kleine en middelgrote offshore- of nearshore-terminals worden drijvende opslageenheden (FSU) gebruikt om het vloeibaar gemaakte aardgas op te slaan. Vervolgens wordt het gas opnieuw vergast en via pijpleidingen getransporteerd. De afstand tussen de aanlegsteiger en de FSU/FSRU kan groot zijn, 30 meter of verder. Deze vereisen bescherming van de kabels tegen wind, compensatie voor bewegingen als gevolg van getijden, wind en golven en implementatie van noodmechanismen.  Het is dus de vraag in hoeverre igus producten bestand zijn tegen dergelijke omstandigheden?

De igus oplossing voor havenenergievoorziening

Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, heeft igus speciale kabelrupsen ontwikkeld voor toepassingen in deze veeleisende omgevingen. Dit is onze i-MSPO (igus® Mobile Shore Power Outlet) voor container- en cruiseschepen.  Dit product geeft de terminal operator volledige flexibiliteit langs de gehele aanlegplaats zonder dode hoeken. En het maakt niet uit welk type schip het is of hoe groot het vaartuig is.

Voor andere toepassingen zoals LNG, FSU en offshore terminals hebben wij ook ons e-loop systeem. Deze combineert de voordelen van een modulaire kabelrups van hoogwaardig polymeer met die van een polymeertouw met een hoge treksterkte. De trekkrachten worden geabsorbeerd door de speciale kabel en door de montagebeugels doorgegeven aan de ondersteunende structuur.

Deze kabelrupsen geleiden de kabels niet alleen veilig en betrouwbaar, maar kunnen dit ook met garanties doen. Dit blijft de energievoorziening in de haven dus ten goede komen.

Hebt u vragen over kabelrupsen van igus? Neem dan contact op met een van onze productspecialisten en vraag naar meer informatie!

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.