Flenslagers - waar moet u aan denken - Blog | igus® Nederland

Flenslagers – waar moet u aan denken

Mark van de Waal | 14 juli 2022

Om glijlagers zo in de boring te bevestigen dat ze vormsluitend zijn, wordt aan één zijde of, in sommige ontwerpen, aan beide zijden een kraag of flens bevestigd. Als u geflensde lagerbussen in uw toepassing gebruikt, zullen sommige ontwerp overwegingen u helpen om lagerschade te vermijden.

 Gebroken flens op een flensbus van een flenslager
 Gebroken flens op een flensbus (bron: igus B.V.)

Het gat in de behuizing

Het gat in de behuizing moet loodrecht op het oppervlak van het onderdeel staan. Anders zal de flensbus niet vlak op het oppervlak liggen. De flens kan dan vervormen of zelfs breken, afhankelijk van het materiaal, hetzij tijdens de montage of onder mechanische belasting van de toepassing.

Het gat moet ook vrij zijn van bramen en idealiter voorzien zijn van een afschuining. Een relatief kleine afschuining is al voldoende. Te grote afschuiningen kunnen de belastbaarheid van de flens of bus langs het loopvlak nadelig beïnvloeden.

Het is absoluut noodzakelijk dat bramen langs de rand van het gat worden vermeden. Zelfs bij correct uitgevoerde afschuiningen en verticaal geboorde gaten kunnen ingesloten bramen tot ongewenste maatveranderingen leiden of zelfs de bus beschadigen.

De belasting

Randbelastingen ten gevolge van ingebrachte torsie- of kantelmomenten kunnen leiden tot nadelige spanningen op het glijlager. Afschuifkrachten kunnen ontstaan tussen de kraag en het cilindrische lagerlichaam en leiden tot het loskomen van de flens en daarmee tot axiale verschuiving van het glijlager uit de behuizingsopening.

Deze kantbelastingen zijn vaak het gevolg van onvoldoende zelfuitlijning wanneer een aantal lagerpunten achter elkaar zijn gerangschikt. Toleranties en maatafwijkingen veroorzaken uitlijnfouten die vervolgens resulteren in randbelastingen op het glijlager.

Koppel kan ook in overeenkomstige toepassingsscenario’s op de glijlagers inwerken als de belasting buiten het zwaartepunt van het lager wordt uitgeoefend. Extra ondersteuning kan in zo’n situatie helpen.

Als al het andere faalt, ontkoppel

Als het gat in de behuizing nog steeds niet anders is ontworpen, of als torsie- of kantelmomenten niet adequaat kunnen worden opgevangen, overweeg dan een tweecomponenten-oplossing. In plaats van een flensbus gebruikt u een eenvoudige cilindrische bus met een extra drukring voor axiale ondersteuning. De componenten nemen zo onafhankelijk van elkaar de nodige krachten op. Maar deze oplossing heeft ook nadelen die in overweging moeten worden genomen. Oplossingen met meerdere componenten vereisen een ingewikkelder montage en kosten vaak iets meer.

Wij helpen u graag verder!

Wij ondersteunen u bij het ontwerpen van uw lagerpunt, bij de keuze van de juiste vormfactor en het meest geschikte productieproces tot de daaropvolgende uitvoering en levering. Neemt gerust contact met ons op, wij helpen u graag verder!

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

Newsletter:

Kies nu een onderwerp