Het team achter de igus:bike – Maak kennis met Georg de man verantwoordelijk voor het vrijloopsysteem - Blog | igus® Nederland

Het team achter de igus:bike – Maak kennis met Georg de man verantwoordelijk voor het vrijloopsysteem

Mark van de Waal | 2 maart 2023

Het vrijloopsysteem, ook wel freewheel genoemd

Lekker luid? Of heb je het liever wat stiller? Daar verschillen de meningen over. Wat de één cool vindt, kan de ander dwars zitten. Terwijl… als je het hoort, is het ook een veiligheidsaspect, want je wordt direct opgemerkt als je op iemand afrolt. Waar gaat het over? Over de vrijloop, ook wel het freewheel genoemd!

In de igus:bike is het vrij luid wanneer het freewheel niet geïnstalleerd is. Ontwikkelaar Georg verzekert echter geloofwaardig dat het later in de fiets veel stiller zal zijn. De grote voordelen van het vrijloopsysteem: het roest niet, werkt zonder smeermiddelen en is onderhoudsvrij! En waarom? Omdat het volledig gemaakt is van hoogwaardige kunststoffen van igus®! Om terug te komen op de ontwikkelaar: Georg werkt al 16 jaar bij igus op de R&D afdeling – normaal gesproken houdt hij zich bezig met kabelrups-systemen. Maar voor de igus:bike maakte hij natuurlijk een uitzondering.

Ontwikkelaar Georg met een prototype vrijloop

Laten we eerst de basisvragen verduidelijken: wat doet een vrijloopsysteem precies en waar is het op de fiets gemonteerd? Het “wat” is vrij eenvoudig: de vrijloop ontkoppelt de aandrijving van het draaiende wiel. Als je stopt met trappen, blijven de wielen draaien – maar de cranks bewegen niet meer. Zonder de vrijloop zou je moeten blijven trappen omdat de cranks blijven draaien. Het “waar” is eigenlijk heel simpel: op de naaf van het achterwiel. Terwijl Shimano in de jaren 70 met het FFS (Front Freewheel System) het freewheel naar de voorkant van de crank heeft verplaatst. En ook trialbikers gebruiken vaak deze freewheel variant om meer vrijheid te hebben in hun trucs. Maar wat zijn de voordelen van een freewheel in de crank? Heel simpel, de hele aandrijving blijft draaien behalve de crank, en je kunt schakelen zonder te hoeven trappen. Maar hoe zit het met de igus:bike? De vrijloop is geplaatst tussen de crank en de planetaire versnelling. En om heel pragmatische redenen: er was geen plaats meer op het achterwiel!

Het freewheel van de igus:bike heeft de klassieke ontwikkelingsstadia doorlopen. Eerst werd een kleiner freewheel ontwikkeld om de eisen aan het materiaal en de technologie zelf te leren kennen. Om de optredende krachten te kunnen overbrengen, werd het vervolgens aanzienlijk groter. Het mechanisme, dat aanvankelijk aan de buitenkant was gemonteerd, werd naar de binnenkant verplaatst om beter beschermd te zijn. Na diverse tests kristalliseerden de punten met piekbelastingen zich uit, zodat andere delen konden worden afgeslankt of zelfs weggelaten – het freewheel moet immers in het fietsframe passen!

De huidige versie is dan ook weer kleiner en lichter dan de prototypes ervoor. Aangezien er in de toekomst ook een e-bike versie van de igus:bike komt, houdt Georg er nu al rekening mee dat het freewheel van deze fietsen aan aanzienlijk hogere krachten zal worden blootgesteld. De ontwikkeling van de kunststof fiets blijft dus spannend!

De huidige prototype-versie van het vrijloopsysteem

Bent u geïnteresseerd in de ontwikkelaars achter de igus:bike? Klik dan hier.

Wilt u het igus:bike project nauwlettender volgen en de laatste ontwikkelingen, foto’s en verhalen niet missen? Volg de igus:bike dan op Instagram of Facebook!

Meer informatie over de fiets en het project is te vinden op de igus:bike website.

En als u de fiets met het onmiskenbare design vrijblijvend wilt pre-orderen? Dan bent u bij ons aan het juiste adres!

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

Duurzaamheid fietsen igus:bike igusbike kunststof

Newsletter:

Kies nu een onderwerp