Meer over de sensortechniek van smart plastics conditiebewakingssystemen: Deel 1 - de rekstrookkrachtsensoren in het EC.P systeem - Blog | igus® Nederland

Meer over de sensortechniek van smart plastics conditiebewakingssystemen: Deel 1 – de rekstrookkrachtsensoren in het EC.P systeem

Mark van de Waal | 5 juni 2023

Je moet de trek- en schuifkrachten op kabelrupsen beheersen. Want: waar de krachten toenemen, neemt ook het risico toe. Het i.Sense EC.P systeem garandeert volledige controle, inclusief een uitschakeladvies. Kan worden gebruikt op elke kabelrups, zowel vrijdragend als glijdend – deze sensoren werken zelfs bij veranderende belastingen en fluctuerende omgevingsparameters.

Afhankelijk van de toepassingsomgeving zijn er twee sensorvarianten voor het conditiebewakingssysteem i.Sense EC.P:

  • Rekstrookkrachtsensoren
  • Krachtopnemer in FTA zwemmende meeneemarm

In de eerste variant bestaat het EC.P sensorsysteem uit een sensorblok met rekstrookkrachtsensor en een dummyblok, die op de montagebeugel worden geschroefd. Deze variant is standaard geschikt voor de meeste toepassingen. Daarnaast is er de variant met een krachtopnemer, die meestal deel uitmaakt van een compleet engineeringproject. Hierbij is de sensor als een zogenaamde load cell / krachtopnemer geïntegreerd in de zwemmende meeneemarm (FTA).

Rekstrookkrachtsensor (kortweg DMS) zijn kleine sensoren waarmee een relatieve lengteverandering kan worden gemeten. Zij bestaan vaak uit een draad, die in een zigzagvorm op een dunne plastic drager is aangebracht, en een beschermende deklaag. Als de rekstrookkrachtsensor (en dus ook de draad) wordt samengedrukt, neemt de weerstand af; als het wordt uitgerekt, neemt de weerstand toe. Uit de verandering van de weerstand kan de rek worden berekend. Dit wordt gebruikt door de rekstrookkrachtsensor te bevestigen aan onderdelen waarvan de rek moet worden bepaald.

In de EC.P-sensorblokken worden vier rekstrookkrachtsensoren gebruikt, elk gemonteerd in de binnenste hoeken. Zij detecteren elke vervorming van het frame en maken het mogelijk de trek- en schuifkrachten te berekenen die op de kabelrups werken, en deze door te geven aan een top-hat DIN-railmodule die in de schakelkast is gemonteerd. Veruit de meeste storingen worden voorafgegaan door een toename van de kracht, bijvoorbeeld door vreemde voorwerpen, sneeuw/ijs, verkeerde uitlijning, vervormde of losgeraakte geleidegoten. Als de krachten worden overschreden, detecteert het i.Sense EC.P-systeem dit, meldt het dit en schakelt het systeem razendsnel uit om kostbare gevolgschade of totale uitval te voorkomen, zoals hier bij een internationale havenexploitant.

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.