Wat is het verschil tussen een servokabel en een motorkabel?

Mark van de Waal | 22 juli 2021

Elektrotechnici werken vaak met motorkabels en servokabels die beiden motoren van elektrische energie voorzien en een nominale spanning van 600/1.000V hebben. Maar wat zijn nu precies de verschillen tussen deze twee kabels? En kan ik een servokabel gebruiken om een normale driefasige motor aan te sluiten? Lees verder om de antwoorden te ontdekken. 

Wat zijn de verschillen?

Doorsnede servokabel

De verschillende kleuren van de twee kabeltypes is het eerste wat u zal opvallen. Terwijl servokabels vaak oranje zijn, hebben motorkabels gewoonlijk een zwarte buitenmantel. Dat komt door DESINA, een norm die bedoeld is om uniformiteit te brengen in de machinebouw. Als een kabel wordt vervaardigd volgens de DESINA-norm, moet de kleur van de buitenmantel worden gekozen op basis van de kabelfunctie.

Doorsnede motorkabel

Volgens DESINA hebben motorkabels een zwarte buitenmantel en servokabels een pasteloranje mantel (RAL 2003).

Kabelontwerp

Servokabels hebben bijna altijd een algemene afscherming die bedoeld is om de verspreiding van elektromagnetische interferentie te voorkomen. Motorkabels kunnen met of zonder afscherming worden gebruikt.

Een onderzoek van de geleiders van de twee kabels onthult hun belangrijkste verschillen.

Een typische motorkabel bestaat uit de vier hoofdaders voor de verbinding van de drie fasen en aarde (of PE). Meer is niet nodig om een driefasenmotor te laten werken.

Sommige draaistroommotoren hebben een extra aansluiting voor een temperatuursensor of een ingebouwde rem. Deze worden gewoonlijk via een aparte kabel op het motorklemmenkast aangesloten.

Intercontec connector, Serie C, M40

Servomotoren worden meestal aangesloten via een ronde connector (zoals de Intercontec connector, Series C, M40, links afgebeeld). Deze connector heeft alle contacten die nodig zijn voor het leveren van energie aan de motor EN voor het aansluiten van temperatuursensoren en remmen indien nodig.

Meerdere kabels kunnen niet in één van de hier gebruikte ronde connectoren worden gestoken. Daarom hebben servokabels, naast de hoofdgeleiders, afgeschermde controleparen die voorzien zijn voor temperatuurregelaars of remmen. Er zijn servokabels zonder deze extra paren maar zij vormen meestal een uitzondering. Dit betekent dat de meeste servokabels één of twee regelparen hebben naast de vier geleiders voor de motor.

Geconfectioneerde servokabel

Kan ik een motorkabel gebruiken om servomotoren aan te sluiten

Het antwoord is ja. Daartoe moet de servomotor ofwel geen aansluiting hebben voor temperatuursensoren of remmen, ofwel moeten deze aansluitingen afzonderlijk worden ontworpen. Vervolgens kunnen ze via een stuurstroomkabel worden aangesloten.

Een normale draaistroommotor kan worden aangesloten via een servokabel, waarbij de onnodige aders worden afgesneden.

Conclusie

De belangrijkste verschillen tussen servo- en motorkabels zijn de kleur en het ontwerp. En ja, je kunt elk van hen aansluiten op servomotoren.

Meer informatie over de voordelen van onze chainflex® servo- en motorkabels vindt u hier. U kunt hier ook contact opnemen met een igus specialist voor al uw vragen.

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

aderparen desina kabels motorkabels servokabels

Newsletter:

Kies nu een onderwerp