Educatieve robots: Het onderwijs van leerlingen verrijken - Blog | igus® Nederland

Educatieve robots: Het onderwijs van leerlingen verrijken

Andrej Roskic | 6 mei 2024

Nieuwe technologische ontwikkelingen en prestaties hebben invloed op bijna elk aspect van het dagelijks leven over de hele wereld. Eén zo’n baanbrekende vooruitgang is de integratie van robotica in het onderwijs, vooral in het middelbaar en hoger onderwijs. Robots, ooit voorbehouden aan industriële toepassingen en geavanceerd onderzoek, hebben hun weg gevonden naar de handen van studenten dankzij betaalbare automatiseringsproducten die steeds wijder verspreid raken. Dit heeft geleid tot een interactieve en boeiende leerervaring die verder gaat dan schoolboeken. Deze blog onderzoekt de verschillende voordelen van het integreren van educatieve robots op elk onderwijsniveau en een aantal van de opties die hiervoor beschikbaar zijn.

EDUCATIEVE moment

Interactieve leerervaring

Educatieve robots brengen theoretische concepten tot leven, waardoor leren tastbaarder en praktischer wordt voor leerlingen. Op middelbare scholen en hogescholen stellen praktische activiteiten met robots leerlingen in staat om te experimenteren met scenario’s uit de echte wereld, wat leidt tot een beter begrip van complexe onderwerpen zoals natuurkunde, wiskunde en programmeren. Door robots te maken en te manipuleren kunnen leerlingen de kloof tussen theorie en toepassing overbruggen, waardoor ze academische concepten beter begrijpen.

Praktische ervaring met robots geeft studenten ook een beslissende voorsprong als ze gaan werken. De kennis die ze opdoen door met robots te werken en ze te programmeren, geeft ze de praktische ervaring en kennis die zelfs vereist is voor startersfuncties in de robotica-industrie.

STEM Skill Development

De integratie van robotica in het onderwijs sluit naadloos aan bij de nadruk die veel instellingen leggen op onderwijs in wetenschap, technologie, techniek en wiskunde (STEM). Roboticaprojecten vereisen dat leerlingen kritisch denken, problemen oplossen en creatief zijn – essentiële vaardigheden voor succes in de 21e eeuw. Door leerlingen al in een vroeg stadium bloot te stellen aan educatieve robots, worden ze voorbereid op toekomstige carrières in bèta/technische gebieden en wordt tegemoet gekomen aan de groeiende vraag naar geschoolde arbeidskrachten in technologiegedreven industrieën.

Robotica in het basisonderwijs

Het gebruik van robotica in het onderwijs is niet strikt beperkt tot middelbare scholen en hogescholen. Leerlingen in het basisonderwijs kunnen er zelfs nog meer voordeel uit halen dan leerlingen in het voortgezet onderwijs of daarbuiten, omdat kinderen nieuwe vaardigheden sneller en efficiënter kunnen aanleren dan oudere leerlingen en volwassenen. Het is daarom ideaal om robotica zo vroeg mogelijk in het onderwijs te implementeren om de voordelen voor leerlingen te maximaliseren en hen de grootste kans te geven om een passie voor robotica na te streven.

Educatieve robotarm voor leergierigen

Voorbereiding op Industrie 4.0

Nu veel industrieën overgaan naar het tijdperk van Industrie 4.0, waarin automatisering en slimme technologieën de boventoon voeren, is het van cruciaal belang dat studenten goed op de hoogte zijn van de beginselen van robotica. Roboticaprogramma’s op middelbare school- en universiteitsniveau stellen leerlingen niet alleen bloot aan de huidige technologie, maar bereiden hen ook voor op een toekomst waarin robotica en automatisering integrale onderdelen zullen zijn van verschillende industrieën. Deze toekomstgerichte aanpak zorgt ervoor dat studenten de vaardigheden verwerven die ze nodig hebben om goed te gedijen op de veranderende arbeidsmarkt.

Teamsamenwerking en communicatie

Roboticaprojecten omvatten vaak teamwerk, waardoor leerlingen effectief moeten samenwerken, communiceren en taken delegeren. Deze samenwerkingservaringen weerspiegelen echte werkomgevingen en helpen leerlingen interpersoonlijke vaardigheden te ontwikkelen die van onschatbare waarde zijn in zowel academische als professionele omgevingen. Werken aan een roboticaproject stimuleert leerlingen om ideeën te delen, conflicten op te lossen en samen een gemeenschappelijk doel te bereiken. Deze vaardigheden reiken verder dan alleen robotica en zijn van toepassing op alle aspecten van het leven.

Robotica biedt een inclusieve leeromgeving die leerlingen met verschillende interesses en vaardigheden aanspreekt. Leerlingen die zich traditioneel misschien niet aangetrokken voelen tot bèta/technische vakken, vinden robotica boeiend en toegankelijk. Deze inclusiviteit draagt bij aan een meer diverse vertegenwoordiging in bèta/technische vakken, door barrières te slechten en leerlingen van alle achtergronden aan te moedigen een loopbaan in de technologie te verkennen en na te streven.

Educatieve Robotproducten

igus’ focus op het ontwikkelen van betaalbare automatiseringsproducten en -oplossingen heeft geleid tot de creatie van een productlijn die zich perfect leent voor educatieve robotica. Gantry’s, deltarobots, robotarmen en cobots worden allemaal aangeboden tegen concurrerende prijzen en kunnen allemaal eenvoudig worden bestuurd en geprogrammeerd met de igus Robot Control (iRC) software. Deze gratis software is bedoeld om het programmeren van alle soorten robots zo toegankelijk mogelijk te maken.

igus biedt ook onderwijskits aan voor zowel delta robots als de ReBeL cobot. Deze kits zijn gericht op hogescholen en universiteiten en bieden elk meer dan 100 uur lesmateriaal gericht op het ontwikkelen van programmeerkennis door middel van realistische scenario’s met veelvoorkomende toepassingen.

Tot slot biedt het Young Engineers Support (YES) programma, ontwikkeld door igus, middelbare scholieren en studenten toegang tot gratis en afgeprijsde productvoorbeelden, catalogi, workshops en meer. Het programma ondersteunt verschillende academische disciplines – voornamelijk robotica – over de hele wereld. Hiertoe worden robotica wedstrijden zoals BEST® Robotics en Botball® voorzien van onderdelenkits van igus als onderdeel van het YES Programma.

Conclusie

De integratie van educatieve robots in het onderwijs op middelbare school en universiteit is een belangrijke stap om leerlingen voor te bereiden op de uitdagingen en kansen van de toekomst. Door praktische ervaringen aan te bieden, bèta/technische vaardigheden te stimuleren en samenwerking te bevorderen, dragen roboticaprogramma’s bij aan een goed afgeronde opleiding die verder gaat dan tekstboeken en colleges. Terwijl we technologische vooruitgang blijven omarmen, is de integratie van robotica in het onderwijs een bewijs van de transformerende kracht van innovatieve onderwijsmethoden, die de volgende generatie denkers, ontwerpers en probleemoplossers vormen.


Hebt u vragen over het gebruik van kabelrupsen in uw eigen toepassing? Neem contact op met een kabelrups expert of bel ons rechtstreeks op +31(0)346 353 932.

Voor meer informatie over kabelrupsen en lagers kunt u onze whitepapers bekijken op:

Whitepapers kabelrupsen en whitepapers lagers

Commentaar op dit artikel

Schrijf alsjeblieft een commentaar.

Uw commentaar zal worden gemodereerd door een admin voor de activering.




Trefwoorden voor artikel:

industrie 4.0 leermoment robotica

Newsletter:

Kies nu een onderwerp